Recreatieve activiteiten steeds vaker gepersonaliseerd

Wil je een gezellige familiedag organiseren of juist een spannende survivaltocht met collega’s? Naar welke recreatieve activiteiten jouw voorkeur ook uitgaat, bij de meeste aanbieders is het aanbod waar je uit kunt kiezen vrij beperkt. Daar komt echter steeds vaker verandering in, zo blijkt uit een recent onderzoek van een vooraanstaand statistiekenbureau.

Daar waar je als consument voorheen namelijk vrijwel alleen de keuze had uit een select aanbod statische pakketten, is het dienstenaanbod binnen de recreatiesector steeds vaker geïndividualiseerd. Dit betekent niet alleen dat je precies het uitje kunt samenstellen zoals jij dat in gedachten hebt, maar ook dat je geen geld hoeft te betalen voor diensten waar je geen gebruik van maakt.

Personalisering ook binnen online domein

Net zoals de recreatiepakketten steeds beter worden afgestemd op het individu, geldt dit ook voor de reclame die ervoor wordt gemaakt. Dit is logisch, want hoe gerichter de aanbieding die de consument krijgt voorgeschoteld, hoe groter de kans dat hij of zij besluit de dienst bij de aanbieder af te nemen. Een win-winsituatie voor beide partijen dus.

Met name het online domein is een belangrijk kanaal voor adverteerders om recreanten gericht te benaderen. Door middel van de browsegeschiedenis van mensen en andere vrij verkrijgbare gegevens beschikken adverteerders over enorm veel klantinformatie. Kijk er dus niet raar van op wanneer je ineens een advertentie ziet voor dat ene teambuilding uitje waar je al maanden naar op zoek bent.

Dynamic packaging: recreatiepakketten op maat

Tegelijkertijd met de opkomt van geïndividualiseerde diensten, groeit de opkomst van samengestelde pakketten die bestaan uit meerdere dienstencombinaties. Dit wordt ook wel dynamic packaging genoemd. In de praktijk worden verschillende recreatieve activiteiten hierbij samengevoegd en verkocht als één pakket of reis.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je vliegt naar de hoofdstad van een zonnig land, om vervolgens een roadtrip langs de gehele kustlijn te maken. In dat geval heb je nodig: een vliegticket, een huurauto en niet te vergeten meerdere hotels. Het is dan ook ideaal wanneer je al deze afzonderlijke elementen kunt boeken als een recreatiepakket, waarbij je vaak ook nog eens een aantrekkelijke korting krijgt.

Verrassingspakketten in opkomst binnen recreatiebranche

Tot slot zijn verrassingspakketten de laatste jaren sterk in opkomst binnen de recreatieve sector. Wil je bijvoorbeeld een leuk weekendje weg organiseren maar heb je moeite een origineel idee te verzinnen? Boek dan gewoon een verrassingsreis en je komt er pas op de vertrekdatum achter waar je heen reist en wat de geplande activiteiten zijn.

Ook vakanties naar verre bestemmingen worden steeds vaker op deze manier georganiseerd. Dit is niet alleen een uitstekend idee als je moeite hebt om zelf een vakantielocatie te kiezen, maar het zorgt er ook voor dat je telkens weer nieuwe en verrassende bestemmingen ontdekt die je anders waarschijnlijk nooit was tegengekomen!